WIELKIE GRONO – O oddzieleniu od Maluczkiego Stadka

      Pytanie (1910) – Czy spodziewasz się jawnego od­dzielenia Wielkiego Grona od Maluczkiego Stadka, lub też czy tylko oddzielenie w duchu i ogólnej łączności obu klas w jednym zgromadzeniu aż do końca okresu żniwa?

      Odpowiedź – Nic nie wiem o tym, aby Pan miał zrobić rozdział pomiędzy Maluczkim Stadkiem a Wielkim Gronem w znaczeniu, że podzieliłby je na dwie partie. Pamiętajcie, że w Wykładach Pisma św. wskazaliśmy, iż Eliasz był figurą Kościoła oraz że możliwe, iż Elizeusz był figurą klasy Wielkiego Grona, a później klasy świętych Starego Testamentu. Nie jesteśmy zbyt pewni, co do Elizeusza, ale jesteśmy pewni, co do Eliasza, ponieważ mamy stanowczy dowód w Objawieniu, że Eliasz był figurą klasy Kościoła; ale jeżeli Elizeusz był figurą klasy Wielkiego Grona, w takim razie figura ta zdaje się udo­wadniać, że nie będzie rozdzielenia, ponieważ było dosyć propozycji rozdzielenia ich, jak to przedstawione było w doświad­czeniach i próbach, które mogły ich rozdzielić. Na przykład, Eliasz rzekł do Elizeusza: Ty pozostań tu, gdyż Pan posłał mnie tam a tam. Ale Elizeusz odpowiedział: Nie, ja nie zo­stanę; gdziekolwiek ty pójdziesz i ja pójdę z tobą. I poszedł. Kiedy indziej znowu Eliasz powiedział: Poczekaj tu. Pan po­słał mnie tam a tam. Ale Elizeusz nie pozostał, lecz szedł wszędzie za Eliaszem. W końcu Eliasz przyznał się przed Elizeuszem, że jego otrzymanie specjalnego błogosławieństwa zależne jest od tego żeby Elizeusz pozostawał z nim do końca. Elizeusz prosił o otrzymanie specjalnego błogosławieństwa – Czy nie mogę dostać specjalnego błogosławieństwa? Daj mi swe błogosławieństwo. Eliasz odpowiedział. Jeżeli będziesz ze mną, kiedy ja zostanę zabrany, wówczas dostaniesz błogo­sławieństwo. Innymi słowy, jeżeli pozostaniecie wytrwałymi i trzymać się będziecie swej drogi i nie zostaniecie odłączeni przez próby po drodze, otrzymacie specjalne błogosławieństwo po odejściu klasy Eliasza. I tego właśnie mamy się spodzie­wać. Pamiętacie potem ten obraz, kiedy Eliasz został zabrany do nieba a płaszcz jego spadł dla Elizeusza, a Elizeusz podniósł ten płaszcz. Płaszcz jest symbolem władzy. Pamiętacie, że Elizeusz ubrał się w płaszcz Eliasza i otrzymał pewną moc Eliasza. Kiedy przybył do Jordanu, uderzył płaszczem rzekę i rozstąpiły się jej wody, żeby mógł przejść suchą nogą na drugą stronę. Wszystko to symbolicznie wyobraża śmierć klasy Wielkiego Grona, że przejdzie ona przez śmierć, co symbo­licznie przedstawione było przez Jordan, że przejdzie zwycię­sko, kiedy mieć będzie na sobie płaszcz Eliasza. Wszystko, co nastąpi po przekroczeniu Jordanu, w naszym zrozumieniu, o ile w ogóle ma to być figurą, będzie wyobrażeniem tego, co będą czynić święci Starego Testamentu po przejściu Wielkiego Grona przez Jordan śmierci.