USPRAWIEDLIWIENIE – A uświęcenie przez krew

      Pytanie (1909) – Proszę wytłumaczyć jaka jest róż­nica pomiędzy usprawiedliwieniem przez krew Jezusa a uświęceniem przez krew przymierza?

      Odpowiedź – Jesteśmy usprawiedliwieni przez krew Jezusa w takim znaczeniu, że zdajemy sobie sprawę z tego, iż ta krew, czyli śmierć Chrystusa, zapłaciła karę za grzech, oraz że z łaski Bożej i przez zastosowanie tej krwi do domu wiary, od dnia zesłania ducha świętego, ktokolwiek ją przyjmuje wchodzi pod warunki tego usprawiedliwienia. W obecnym czasie usprawie­dliwienie to przechodzi przez Kościół a ostatecznie przejdzie przez Izraela na cały świat ludzkości, ale cała zasługa tego po­chodzi z krwi Chrystusa. Usprawiedliwia to nas do natury ludzkiej. Nikt nigdy nie został usprawiedliwiony do natury duchowej, ani była taka natura dana komukolwiek przez uspra­wiedliwienie. Usprawiedliwienie znaczy „uczynienie prawym.” Cały świat znajduje się pod potępieniem, jest niesprawiedliwym, jest nieprawym, zaś żeby mógł być przywrócony do Boga, po­trzebuje usprawiedliwienia. W obecnym wieku ono jest tylko przypisane przez wiarę w krew Jezusa Chrystusa.

      A teraz druga część pytania: Co znaczy być uświęconym przez krew przymierza? Jesteśmy uświęceni przez krew Nowego Przymierza, ponieważ jest to dla nas sposobność, czyli przywilej mieć styczność z Nowym Przymierzem i z ofiarą Chrystusa. Jak? Pan Jezus zaprasza was i mnie teraz, gdyśmy już zostali usprawiedliwieni przez krew Jezusa, abyśmy się poświęcili, to jest stawili ciała nasze ofiarą żywą, świętą i przyjemną Bogu. Po co mamy to czynić? Abyśmy mogli uczestniczyć w Jego cierpieniach, w Jego ofierze, aby być członkami ciała Jego teraz, w składaniu krwi naszej, czyli życia naszego w związku z pieczętowaniem Nowego Przymierza, które w łączności z Izraelem ma błogosławić wszystkie narody świata. Jest to bardzo ważne pytanie, więc nie jestem pewnym czy dosyć wy­raźnie je wytłumaczyłem. Kto nie zrozumiał tego dość wy­raźnie, proszę podnieść rękę. (Nikt nie podniósł ręki.) Jestem bardzo z tego zadowolony.

      Ale podkreślając ważność tej sprawy mogę powiedzieć, że usprawiedliwie­nie przychodzi przez krew Jezusa, podczas gdy uświęcenie przychodzi przez nasz przywilej cierpienia z Nim, w związku z przelaniem krwi naszej, czyli śmierci ciała naszego, co ma zapieczętować Nowe Przymierze. Gdyby to Nowe Przy­mierze nie miało być zapieczętowane, to wy ani ja nie mieli­byśmy sposobności wydawania naszego życia z Jezusem.