PRZYMIERZA – Zakres Abrahamowego

      Pytanie (1916) – Które jest większe. Przymierze Abrahamowe czy Nowe Przymierze?

      Odpowiedź – Przymierze Abrahamowe jest zarządzeniem wszystko obejmującym. Wszystko, co Bóg uczynił i jeszcze uczyni dla rodzaju naszego jest włączone w to przymierze Abra­hamowe. Przymierze zakonu zostało dodane do tego Przymierza z powodu przestępstwa. Chociaż było tylko figuralnym, przymierze zakonu rozwinęło jednak pewną wierną klasę takich, którzy będą książętami na całej ziemi w ciągu Tysiąclecia. Przymierze to było przedstawione przez Agar i jej syna, Ismael przedstawia naród Izraelski (Gal. 4:21-31). Chrystus, kla­sa Nowego Stworzenia, był przedstawiony przez Izaaka, syna Sary. Sara, pierwsza żona Abrahama, przedstawiała tę część Przymierza Abrahamowego, która odnosi się do duchowego Na­sienia, Nowego Przymierza, o której niekiedy mówimy jako o Przymierzu Sary. To Przymierze Sary – Przymierze Łaski i Przymierze Ofiary (Psalm 50:6), wydaje klasę Izaaka, Ko­ściół, Głowę i Ciało.

      Jak Izaak nie urodził się według ciała w zwyczajnym tego słowa znaczeniu (Abraham i Sara byli już za starzy), lecz był specjalnym stworzeniem, tak, i z klasą Chrystusową, z Kościo­łem. Ta klasa Izaaka rozwija się jako wyraźne Nowe Stworze­nie, utworzone z członków upadłej rasy ludzkiej. Zaproszenie Boskie zwraca się do tych, aby składali ciała swoje żywą ofiarą. Poświęcają oni swoją ludzką naturę, aby mogli osiągnąć z swą Głową, Boską naturę – coś, co nigdy przedtem nie było za­ofiarowane. Kiedy to Nowe Stworzenie zostanie skompletowane, błogosławieństwo, zaznaczone w obietnicy Bożej danej Abrahamowi, dosięgnie wszystkie rodzaje ziemskie. Dosięgnie ich najpierw przez nasienie Izaaka, Nowe Stworzenie, a po dru­gie przez Świętych Starego Testamentu, rozwiniętych w wie­kach poprzedzających ten Wiek, pod figuralnym urządzeniem Boskim.

      Wszystkie rodzaje i narody ziemi będą błogosławione przy­wilejem, czyli sposobnością zostania dziećmi Abrahama, dziećmi Boga, którego Abraham przedstawiał figuralnie. Ojcem wielu narodów wystawiłem cię (1Moj. 17:5; Rzym. 4:17) rzekł Pan do Abrahama – A stając się twoim nasieniem, wszystkie narody ziemi będą błogosławione. Błogosławieństwa te spłyną pod nowym przymierzem, czyli pod zarządzeniem, przez które Wypełni się Przymierze Abrahamowe, odnoszące się do Izra­ela i do wszystkich.

      Przymierze Abrahamowe tedy obejmuje wszystkie inne przymierza, a te przymierza są tylko innymi szczegółami urzą­dzeń Boskich, przez które ma się wypełnić dzieło wielkiego Przymierza Abrahamowego czyli Obietnicy.

      Jak już poprzednio wszędzie wykazywaliśmy, Abraham po śmierci Sary pojął drugą żonę Keturę. Z niej miał wielu synów i córek. Jest w tym figura na nowe przymierze i na wieli dzieło przywrócenia wielu do życia – na wolność chwały dziatek Bożych. – Rzym. 8:19,21.