TYPY – Adam, Melchizedek

      Pytanie (1916) – W jaki sposób ta zasada zastępo­wania figury przez pozafigurę może być zastosowana do Adama i Melchizedeka?

      Odpowiedź – W sprawie Melchizedeka apostoł Paweł wy­jaśnia, że kapłaństwo jego nie miało początku ani końca, ob­rządek tego kapłaństwa miał trwać, z czego wynika, że kapłań­stwo jego nie przeminęło, aż pozafiguralne nastąpiło. Apostoł wykazuje szczególnie, że Melchizedek był bez ojca i bez matki w kapłaństwie – zostaje kapłanem na wieki, on pozostał kapłanem aż do zakończenia figury przez pozafigurę. On był typem na większego Melchizedeka, którym jest Chrystus, Głowa i ciało. Jezus stal się Najwyższym Kapłanem na wieki (lite­ralnie, na cały wiek) według obrządku Melchizedeka. – Żyd. 6:20.

      Co do Adama, to nie wiemy aby Słowo Boże mówiło o nim jako o typie. Apostoł nie wystawia kontrastu pomiędzy Ada­mem a Jezusem, ale mówi o Adamie pierwszym i wtórym. Chrystus wielce się różni od Adama. Adam był nieposłusznym Bogu, gdy zaś Chrystus był w zupełności posłusznym. Adam zawiódł, Jezus zwyciężył. Apostoł mówi (1Kor. 15:47), że wtóry Adam jest Sam Pan z nieba. Pierwszy Adam nadal pozostaje głową ludzkiej rodziny. Wciąż jeszcze mówimy o nim: Ojciec Adam. Wtóry Adam nie rozpocznie swego dzieła prędzej aż w Tysiącleciu, gdy stanie się wtórym Ojcem całego rodzaju, zajmując miejsce pierwszego Adama. On nie jest jeszcze wtórym Adamem; ale będzie nim.

      Pomiędzy licznymi tytułami Pana naszego Jezusa jest takie tytuł: Ojciec Wieczności. Ten to Ojciec Wieczności będzie następca Adama, który był tylko doczesnym ojcem swego ro­dzaju, nie mogącym zapewnić życia swemu potomstwu. W słusznym czasie On Wtóry Adam stanie się odrodzicielem ludz­kiej rodziny.