PRZYMIERZA – Przymierze Zakonu a Nowe

      Pytanie (1909) – W proroctwie Jeremiasza r. 31, nasz Ojciec Niebieski mówi, że uczyni nowe przymierze z Izraelem, nie takie przymierze jakiem uczynił z ojcami ich w on dzień, któregom ich ujął za rękę ich, abym ich wywiódł z ziemi Egi­pskiej. Gdy wyjaśniłeś te różne przymierza i wykazałeś, że różnica polega na pośrednikach, to czy nie wychodzi na to, iż ponieważ przymierza przeszłe, jak i przyszłe są oba przymierza­mi zakonu, to drugie będzie według wzoru pierwszego?

      Odpowiedź – Z powyższego wyciągnąć możnaby wniosek, że Nowe Przymierze jest starym przymierzem zakonu i że jest według tamtego przymierza. Moją odpowiedzią jest, że przy­mierze zakonu dane było Izraelowi. Ono włączało jako część swoją pośrednika tegoż przymierza zakonu, ponieważ ono przy­mierze, jako całość nie mogło sprawić dla nich nic więcej jak tylko tyle ile pośrednik tegoż przymierza był w stanie przez nie dokonać.

      Ograniczenia pośrednika były ograniczeniami tegoż przy­mierza – czy uchwyciliście tę myśl? Wyższością nowego przy­mierza jest to, że ono będzie miało lepszego Pośrednika. On posiadał doskonałe ludzkie życie, które złożył jako Okup za ludzkość i ostatecznie dokona odkupienia całego świata. Przeto Nowe Przymierze będzie w stanie wypełnić zarządzenia, w któ­rych objęte jest także gładzenie grzechów całego świata i to z tej racji, że ono ma lepszego Pośrednika i z tego powodu bę­dzie lepszym przymierzem.

      Nie możemy wyobrazić sobie lepszego prawa jak to dane Żydom: Będziesz miłował Pana Boga twego z całego serca i z całej duszy, myśli i siły twej. Bóg nie mógł postawić wyż­szego prawa jak to, drodzy przyjaciele; ono przedstawia, czyli wyraża zupełną miarę zdolności doskonałego człowieka, czy żyłby on w czasach Adamowych, czy przy końcu Tysiąclecia. Bóg nie może mieć większego prawa nad to, bo ono obejmuje w sobie zupełne posłuszeństwo Bogu, oraz zupełną miłość ku Bogu, a także miłość bliźniego jak samego siebie. W takim znaczeniu tego słowa stare przymierze zakonu a nowe przy­mierze są takie same, lecz różnica jest w tym, że tamto nie dokonało błogosławieństwa dla Izraela, ani dla świata, gdy zaś to nowe dokona tegoż błogosławieństwa. Powodem więc, że no­we przymierze będzie lepszym jest to, że ono będzie miało lep­szego Pośrednika, takiego który będzie w stanie dokonać obie­canych błogosławieństw.